donderdag 20 december 2018

D66 Ommen wil geen zonnepanelen van een fabrikant van clusterbommen

D66 heeft in de gemeenteraadsvergadering van Ommen op 20 december het college gevraagd geen zonnepanelen aan te schaffen van een fabrikant die ook clusterbommen fabriceert. Het college heeft dit aan de raad toegezegd.

Het is in Nederland voor financiële instellingen verboden om te investeren in bedrijven die betrokken zijn bij de productie van clustermunitie. Eén van de producenten van zonnepanelen staat op een officiële uitsluitingslijst van de Autoriteit Financiële Markten. Het zou dan raar zijn als de gemeente bij het plaatsen van zonnepanelen op een gemeentelijk gebouw, namelijk DOEK, die panelen zouden kopen. Fractievoorzitter Henri Mors van D66 had al een motie achter de hand als het college die fabrikant niet zou uitsluiten. De motie was niet nodig, want het college heeft beloofd hiervoor zorg te dragen.

D66 is blij met de toezegging, want naast duurzaamheid zoals zonnepanelen om de CO2 uitstoot te verminderen, is D66 een groot voorstander van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het gaat dan ook om het respecteren van fundamentele arbeidsnormen en mensenrechten. Het gebruiken en fabriceren van clusterbommen past daar niet bij volgens Henri Mors.

Betrokken en aanspreekbare overheid

D66 streeft naar een klantgerichte, laagdrempelige en efficiënte organisatie, dicht bij de inwoner. Ommen moet een stabiele financieel gezonde gemeente zijn om op eigen benen te kunnen staan.